El sector de la moda continua amb la tendència ascendent i es torna a situar com un dels principals motors de l'economia espanyola. El 2023, l'aportació relativa del negoci de la moda al Producte Interior Brut (PIB) del país va créixer fins al 2,9%, en comparació del 2,8% registrat l'exercici anterior i el 2,7% assolit el 2021 .
El creixement del pes relatiu de la moda a la renda nacional va tenir lloc malgrat el bon exercici general de l'economia espanyola que va tancar el 2023 amb una alça del 2,7% al PIB. Per contra, en un context econòmic de creació d'ocupació i d'augment de les exportacions, les activitats relacionades amb el negoci de la moda van perdre pes relatiu al mercat laboral i al comerç exterior.
L'Informe Econòmic de la Moda a Espanya, impulsat l'Observatori del Tèxtil i la Moda i Modaes i patrocinat per Minsait, Pressto i SGS, publica aquest any la seva tretzena edició, l'onzena en què es calcula l'aportació del negoci de la moda al PIB espanyol.
El document, que cada any recull les principals dades econòmiques al voltant del sector, utilitza una completa fórmula economètrica per calcular el valor afegit brut generat pel conjunt de les activitats de la cadena de valor de la moda a Espanya, des del disseny i la indústria fins a la distribució.
El càlcul del pes de la moda a Espanya sobre el PIB reflecteix com, en termes de valor afegit brut, la moda s'ha recuperat ràpidament després del cop del Covid-19. El 2019, el pes de la moda al PIB se situava en el 2,8%, i va caure abruptament fins al 2,4% el 2020 per l'impacte de la pandèmia a l'activitat del sector.
A diferència de la positiva evolució experimentada en el pes relatiu de la moda al PIB espanyol, la generació d'ocupació del sector va ajustar el 2023 el seu pes sobre el mercat laboral espanyol, amb una contribució del 3,7% davant del 3,8% assolit a l'exercici precedent. Es tracta del tercer any consecutiu de caiguda.
Per la seva banda, el pes de la moda en les exportacions espanyoles va caure fins a suposar un 8,2% del
total de les vendes de béns a l'estranger el 2023, davant del 8,3% registrat l'any precedent. Aquest exercici és el segon consecutiu en què el sector perd pes relatiu a les exportacions, i els valors registrats es troben lluny de les xifres prèvies a la pandèmia.
El 2023, les exportacions de tèxtil, confecció, cuir i calçat van sumar 22.346 milions d'euros, i es van ajustar un 5,2% davant els 23.574 milions d'euros assolits l'any precedent, que representen un màxim a la sèrie històrica.
Tenint en compte el conjunt de béns agrupats per ICEX Espanya Exportació i Inversió sota l'epígraf moda (peces, calçat, complements, cosmètica, perfumeria i rellotgeria, entre d'altres), les exportacions es van situar el 2023 en 31.535 milions d'euros, un 2,8% menys.
Tot i això, la moda continua mostrant un dinamisme exportador clar, amb un pes sobre el conjunt de vendes internacionals d'Espanya molt superior al que té aquest sector en termes d'ocupació o contribució al PIB.
La caiguda d'exportacions el 2023 va ser l'única que ha registrat el sector l'última dècada, juntament amb el petit ajustament del 2018 i el registrat el 2020 amb motiu de la pandèmia. El que segueix situant el nostre país com un dels seus principals pols europeus operatius en un moment significatiu de transició per a aquest negoci al voltant de la circularitat, sostenibilitat i descarbonització.
Pel que fa als preus, el sector va tornar a contribuir a la moderació de l'Índex de Preus al Consum (IPC): mentre que l'índex general va tancar el 2023 amb una pujada del 3,1%, l'epígraf de vestit i calçat va pujar un 1,6 %, continuant una llarga tendència de diferencial a la pujada de preus.
Al rànquing de comunitats autònomes que més van aportar a la indústria de la moda, el País Valencià, Catalunya, Galícia i Andalusia es van mantenir com les quatre líders en termes d'ocupació i nombre d'empreses, seguides de Castella-la Manxa i Comunitat de Madrid . En termes de vendes de moda, Catalunya, el País Valencià, Galícia, Madrid i Andalusia van ocupar les cinc primeres posicions.
L'informe aprofundeix també en àmbits clau per al sector de la moda com el comerç al detall, els preus o l'ecommerce, un canal que s'ha convertit en una de les principals fonts d'ingressos per als principals players del sector, especialment des de la irrupció de la pandèmia. El 2023, les vendes de moda en línia a Espanya van reprendre el dinamisme dels anys anteriors, abandonant la desacceleració ocorreguda el 2022.
El volum de negoci agregat de les peces de vestir, els articles de cuir i el calçat va assolir els 5.889 milions d'euros el 2023 i va experimentar un increment superior a l'11% en comparació de l'any precedent. De la mateixa manera, la quota de mercat del canal en línia sobre la despesa total en moda dels residents a Espanya es va situar en el 22,8%, davant del 21,1% de l'any anterior, i ja supera les quotes de països com França o Itàlia.
Juan Parés Boj, president de l'Observatori del Tèxtil i de la Moda, ha recordat que el sector "ha patit profunds processos de transformació al llarg d'aquests darrers cinquanta anys i avui es troba immers en un profund viratge de les economies (almenys les occidentals) cap a una circularitat, sostenibilitat i descarbonització més grans a la qual la nostra Indústria no és aliena".
“Com a indústria, hem de reflexionar sobre com aconseguir que el sector tèxtil i de la moda mundial sigui part de la solució als problemes actuals de clima, contaminació i sobreexplotació i que per tant contribuïsca positivament al creixement, benestar i salut de la seua població de forma sostenible”, Ha agregat.
Per la seva banda, José Monzonís Salvia, director general corporatiu de l'Observatori Tèxtil i Moda, ha apuntat que la indústria europea "haurà d'accelerar els seus processos d'innovació, desenvolupament tecnològic i, fins i tot, multilocalització cap a les principals àrees mundials de creixement, amb el triple objectiu d'avançar cap a productes de més valor afegit, cap a productes més sostenibles i amb processos més ecoeficients". Per això, desenvolupa, “haurem d'incorporar nous agents a les cadenes circulars de productes tèxtils i calçat que, tradicionalment, no han estat catalogats a les estadístiques oficials com a pertanyents a aquesta indústria si bé, en els propers anys, sumaran inversions significatives”.
Pilar Riaño, fundadora de Modaes, ha incidit per part seva en la necessitat de treballar en la unió i la construcció de la imatge del negoci de la moda com un generador de riquesa i ocupació en l'economia espanyola. "La moda espanyola és forta, dinàmica, creativa i està en una lluita constant per la competitivitat, ia més és líder mundial, però la imatge de sector en crisi i del passat encara està instal·lada a l'imaginari col·lectiu de poders públics i privats", Ha assenyalat. "Confiem -ha afegit- que, un any més, l'Informe Econòmic de la Moda a Espanya contribueixi en aquesta missió".
Per la seva banda, Manuel IIlueca, president de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), apunta, entre altres qüestions, a la comercialització ràpida de la línia de préstecs ICO Verd per a economia circular, gestió de l'aigua i descarbonització que han d'impactar positivament sobre els actuals processos de transformació del sector tèxtil i moda.
“Des d'ICEX, estem compromesos amb el sector de la moda, per continuar acompanyant el seu desenvolupament internacional i que continuï contribuint a la marca Espanya ia la prosperitat de la nostra economia”, ha assenyalat Elisa Carbonell, consellera delegada d'ICEX Espanya Exportació i Inversions.
Tant per als economistes com per als directius d'empreses o altres entitats, la informació de qualitat és el combustible per a l'anàlisi i la presa de decisions. Per això, és un plaer donar suport a aquest projecte, sobretot quan s'impulsa per primera vegada des de la principal associació empresarial del sector, l'Observatori del Tèxtil i la Moda, i un mitjà com a Modaes”, argumenta Valentí Pich, president del Consell General d´Economistes d´Espanya.
Accedeix a l'informe complet AQUÍ